Nieuws

Haven Oostende van gemeentelijk bedrijf naar nv van publiek recht

De gemeenteraad van Oostende buigt zich morgen over een voorstel om de lokale haven om te vormen van een autonoom gemeentelijk havenbedrijf naar een nv van publiek recht. Oostende krijgt dan dezelfde bestuursvorm als Antwerpen en Gent.

“Die stap naar een nieuwe rechtspersoon is nodig om de haven van Oostende meer daadkracht te geven”, zegt Björn Anseeuw, die als gemeenteraadslid voor N-VA het punt agendeerde. “Het is voor Oostende een zeer belangrijk dossier want de inzet is meer investeringen, meer welvaartcreatie en meer jobs in de regio. We hebben een haven met heel eigen trekken maar ook heel wat troeven die we beter moeten kunnen benutten. De omvorming zal een verschil maken”, onderstreept hij.

Dirk Declerck, die in maart aantrad als nieuwe CEO van de haven van Oostende, juicht de omvorming toe. “Wij zijn vandaag de enige haven die nog als een autonoom gemeentelijk havenbedrijf werkt. De nieuwe rechtsvorm zal ons in staat stellen sneller te schakelen en de uitdagingen voor onze haven beter aan te pakken.”

Niet wachten

Anseeuw hield samen met vijf andere Vlaamse parlementsleden de pen vast bij het schrijven van het voorstel van decreet over de omvorming van het Autonoom Gemeentebedrijf Haven Oostende (AGHO) tot een naamloze vennootschap van publiek recht. Het Vlaams Parlement keurde dat decreet in mei goed.

In Oostende ruilt de N-VA in januari de oppositiebanken in voor een plaats in de nieuwe meerderheid van aantredend burgemeester Bart Tommelein. De partij van Anseeuw zal in die coalitie tussen Open Vld, N-VA, CD&V en Groen met advocate Charlotte Verkeyn de havenschepen leveren.

De machtswissel vindt begin volgende maand plaats, maar daar wou Anseeuw niet op wachten. “Dan zou het dossier wellicht pas tegen eind januari goedgekeurd raken. Daarna moet de Vlaamse regering nog zijn groen licht geven voor die nieuwe statuten voor onze haven. Dan zitten we een aantal maanden verder en zijn we opnieuw kostbare tijd verloren.”

Nieuwe raad van bestuur

Het lijkt weinig waarschijnlijk dat het voorstel tot omvorming geen meerderheid zou halen. Anseeuw sluit zelfs niet uit dat de hele gemeenteraad zijn zegen geeft. “Unanimiteit zou fijn zijn. Hoe breder die voor Oostende cruciale ontwikkeling gedragen wordt, hoe beter.”

Eén van de gevolgen zal zijn dat ook de raad van bestuur een nieuw gedaante krijgt. In de huidige structuur bevolken achttien personen, waaronder elf gemeenteraadsleden, die raad. In de naamloze vennootschap van publiek recht daalt het totaal naar maximaal dertien en zullen meer onafhankelijke bestuurders dan gemeenteraadsleden hun zeg kunnen doen over de richting die de haven van Oostende uit moet.

Rorodossier

Een van de hangende dossiers is nog steeds dat van de heropstart van een vrachtlijn van en naar het Engelse Ramsgate. De jongste geruchten spreken van een opstart begin februari.

Dirk Declerck verwacht niet dat die datum haalbaar zal zijn. Het is nog wachten tot operator Seaborne Freight de laatste stukken van zijn financiële puzzel heeft gelegd. “Seaborne heeft intussen wel een banklening op zak, maar zoekt nog naar investeerders die met bijkomend kapitaal over de brug willen komen. Eens dat rond is, moet nog met een doorlooptijd van een drietal maanden gerekend worden.”

Die termijn schuift intussen telkens wat op. De kans dat de nieuwe dienst nog van start gaat voor de deadline van eind maart voor de brexit is bereikt, zoals de bedoeling was, neemt elke dag wat af, weet de CEO van Oostende.

“Maar we gaan er nog steeds van uit dat die lijn er komt. We hebben werkgroepen die dat voorbereiden, en we hebben al maatregelen getroffen, zoals het installeren van een slim camerasysteem. Seaborne Freight heeft bovendien een Belgische entiteit opgericht en Peter Sys, een man met ervaring in het ferrygebeuren, aangetrokken om die te leiden. Het is een bewijs dat het de Britse groep nog steeds menens is.”

Offshore

De heropstart van de rorotrafiek zou perfect passen in de diversificatie die het Oostendse havenbestuur nastreeft. Daarin vormen cruises, bulk en projectlading – samen met de ontwikkeling van de bedrijvigheid rond circulaire economie in de achterhaven – belangrijke pijlers.

Oostende blijft ook inzetten op offshore. Deze morgen tekende REBO (Renewable Energy Base Oostende) een contract met Siemens Gamesa Renewable Energy voor het gebruik van de offshoreterminal in de voorhaven als uitvalsbasis bij de aanleg van het Seamadewindmolenpark.

Bij dat project is ook de DEME-groep heel sterk betrokken.

Jean-Louis Vandevoorde – (Bron Flows)